Ondanks de grote verantwoordelijkheid van lerarenopleiders in de opleiding van leraren, is er pas recent echt aandacht voor hun specifieke ervaringen en expertise. In dit artikel proberen we zicht te krijgen op de professionaliteit van lerarenopleiders door na te gaan hoe hun opvattingen over zichzelf als lerarenopleider (professioneel zelfverstaan) evolueren doorheen hun loopbaan. Op basis van een narratieve analyse beschrijven we de ontwikkeling van het professioneel zelfverstaan van één ervaren lerarenopleider die zijn eigen praktijk heeft onderzocht in het kader van een LOEP-project. We ordenen zijn ervaringen aan de hand van de metafoor van de professionele leerreis en laten zien hoe zijn zelfverstaan doorheen het LOEP-project wordt uitgedaagd en welke uiteenlopende reacties dit bij deze lerarenopleider uitlokt. Als een rode draad doorheen zijn professionele leerreis loopt het streven naar erkenning als een competente lerarenopleider. Die erkenning wordt in belangrijke mate bepaald door zijn zelfwaardegevoel, maar is tegelijkertijd sterk afhankelijk van het oordeel dat anderen vellen over zijn professioneel handelen en de opvattingen waarop dit handelen is gestoeld. We besluiten onze analyse met een reflectie op de richtingen die dit onderzoek aanduidt om concreet te werken aan de professionele ontwikkeling en vorming van lerarenopleiders.