In 2012 lanceerde de beroepsvereniging voor lerarenopleiders in Vlaanderen (VELOV) het 'Ontwikkelingsprofiel Vlaamse lerarenopleider'. Deze publicatie was een belangrijke stap in de bewustwording rond de professionalisering van lerarenopleiders in Vlaanderen. De status van het ontwikkelingsprofiel is vergelijkbaar met de beroepsstandaard in Nederland. Het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Antwerpen (ELAnt) vervulde de rol van opdrachthouder bij de ontwikkeling en verspreiding van het ontwikkelingsprofiel. In dit artikel beschrijven we de conceptie en de prille levensweg van het instrument vanuit het perspectief van beide organisaties. We schetsen eerst de ontstaansgeschiedenis, de doelstellingen en de opbouw van het ontwikkelingsprofiel. Daarna focussen we op de vorming over het ontwikkelingsprofiel: wat zijn de doelgroepen, doelstellingen en gehanteerde werkvormen? En: wat leren we uit de vormingen over het ontwikkelingsprofiel en over de professionalisering van lerarenopleiders? We geven een schets van het effect van het ontwikkelingsprofiel en van de vorming aan de hand van een enquête die enkele maanden na de vorming werd afgenomen bij de verantwoordelijken van de deelnemende lerarenopleidingen. Daar voegen we nog twee concrete casussen aan toe. In onze verslaggeving beperken we ons tot algemene indrukken zonder volledigheid te pretenderen. Het empirische materiaal biedt wel interessante hypotheses voor systematisch onderzoek.