Lerarenopleiders vormen de sleutel tot de opleiding van professionele leraren. Toch is er pas recentelijk (onderzoeks)aandacht gegroeid voor hun professionele expertise en noden. In dit artikel staat de professionaliteit van de lerarenopleider centraal. We rapporteren de resultaten van een interpretatieve analyse van interviews met twaalf ervaren leraren-opleiders waarin we de relatie tussen de positioneringen van deze lerarenopleiders en hun opleidingspraktijk bestudeerden. Een positionering verwijst naar een coherent patroon van normatieve opvattingen over goed onderwijs (en goed opleiden), over de preferentiële relatie met leraren-in-opleiding en over waardevolle strategieën om deze opvattingen te realiseren in de praktijk. We identificeerden drie positioneringen: de lerarenopleider van pedagogen, de lerarenopleider van reflectieve leraren en de lerarenopleider van vakleraren. We beschrijven elke positionering en maken duidelijk hoe deze de opleidings-agenda bepaalt in termen van de leerprocessen die deze lerarenopleiders willen ondersteunen (inhoud) en hoe ze dit concreet doen (didactiek).