Het thema ‘contact’ is van groot belang voor het onderwijs en voor de lerarenopleiding (Noddings, 1984). Zowel beginnende als ervaren leraren hebben het vaak over hun contact met leerlingen. Hoewel het daarbij soms gaat over negatieve ervaringen (“Ik krijg geen contact met die leerling”), zijn positieve ervaringen in het contact met leerlingen dikwijls een belangrijke reden om te (blijven) kiezen voor het leraarsberoep (Newman, 2000). Bovendien blijkt de kwaliteit van het contact tussen leraar en leerling essentieel te zijn voor het leerproces en de leerresultaten (Spilt e.a., 2011). Uit onderzoek naar ordeproblemen komt eveneens de centrale rol van contact naar voren (Doyle, 2006). Tegelijkertijd is er opvallend weinig onderzoek gedaan naar leraar-leerling-contact, waardoor aan leraren weinig concrete handvatten geboden konden worden. In dit artikel wordt een onderzoek besproken dat is uitgevoerd op een basisschool. Onze theoretische en empirische verkenning van het thema contact biedt belangrijke aanknopingpunten voor de opleiding van leraren, bijvoorbeeld doordat een voor de lerarenopleiding praktisch bruikbaar model voor contact wordt gepresenteerd.