In dit artikel wordt een voorbeeld gepresenteerd van een kenniskringproject uitgevoerd binnen het lectoraat Leren & Innoveren van Fontys Hogeschool Kind & Educatie (Pabo ’s Hertogenbosch). In dit project professionaliseerden pabodocenten zichzelf op het gebied van praktijkgericht onderzoek middels het uitvoeren van een zelf opgezet onderzoek onder begeleiding van een lector. Dit onderzoek bestond uit de opzet, uitvoering en evaluatie van een professionaliseringstraject voor studenten en hun mentoren. Het traject was gericht op het verbeteren van begrijpend leesprestaties van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool. Door middel van professionalisering werden zowel studenten als hun mentoren bewust gemaakt van de mogelijkheden om het gebruik van begrijpend leesstrategieën in zaakvaklessen te stimuleren. Uit het onderzoek bleek dat het samen op een onderzoekende manier opleiden van studenten en mentoren een erg krachtige en gewaardeerde aanpak is. Het is al langere tijd duidelijk dat de begrijpend leesprestaties van leerlingen verbeteren door aandacht te schenken aan het toepassen van begrijpend leesstrategieën tijdens de zaakvakken. Ook in dit project kwam dat naar voren. Daarnaast werd juist door de samenwerking met de studenten de betrokkenheid en bewustwording van de deelnemende leerkrachten over de noodzaak van transfer van taal bij de zaakvakken groter. Studenten gaven aan dat ze op deze manier meer leerden dan van reguliere lessen. En de uitvoerende pabodocenten boekten winst wat betreft hun professionele ontwikkeling op het gebied van praktijkgericht onderzoek. Kortom; een win-win situatie op meerdere vlakken.