In dit artikel wordt ingegaan op het vraagstuk van het Erkennen van Verworven Competenties (EVC) in de lerarenopleidingen. EVC is de laatste jaren behoorlijk populair geworden en het wordt beschouwd als een belangrijk instrument om potentiële studenten een opleiding op maat te kunnen aanbieden, waardoor het animo voor het volgen van een lerarenopleiding toeneemt. In het artikel wordt aandacht besteed aan een inventarisatie van de huidige EVC-praktijken binnen lerarenopleidingen. Deze inventarisatie laat zien dat er een grote variatie bestaat in de uitvoering van EVC-praktijken. Om de kwaliteit van EVC op een goed peil te krijgen en te houden is door de auteurs van dit artikel een standaard voor EVC ontwikkeld die inmiddels geaccepteerd is door de lerarenopleidingen. Als vanuit het perspectief van de standaard gekeken wordt naar de huidige EVC-praktijken, dan kan geconstateerd worden dat er nog veel werk aan de winkel is om de gewenste kwaliteit te realiseren. Het artikel wordt afgesloten met aanbevelingen om aan de kwaliteitsverbetering van EVC te gaan werken.