In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar educatief partnerschap met ouders tijdens rapportgesprekken in een kleurrijke basisschool. Veel scholen hebben in hun beleid opgenomen te streven naar een gelijkwaardige relatie met ouders. In de ontwikkelingen naar passend onderwijs zien we dat ouders deze rol ook krijgen. Daarnaast is er op veel scholen handelingsverlegenheid rondom dit thema, vooral wanneer het allochtone ouders betreft. In een casestudy op een kleurrijke basisschool die het educatief partnerschap hoog in het vaandel heeft staan, hebben we gesproken met de schoolleider, de oudercoördinator en twee leraren. Ook zijn een aantal rapportgesprekken op beeld opgenomen en nabesproken met de leraren.Nadere analyses van de rapportgesprekken leren dat de leraren nauwelijks educatief partnerschap realiseren tijdens deze gesprekken. Een verklaring hiervoor is dat de betrokken leraren zich de visie op educatief partnerschap niet eigen hebben gemaakt. We bevelen aan om visieontwikkeling ten aanzien van oudercontacten een belangrijke plaats te geven in de scholing van aanstaande leraren.