Wat heeft nu echt aantoonbaar resultaat in onderwijs? Hoe weten we dat wat we gaan vernieuwen ook echt tot betere resultaten leidt? Hoe kunnen we de uitkomsten van onderwijsresearch gebruiken bij het lesgeven? Dit soort vragen komt in scholen dikwijls naar voren en de druk bezig zijnde onderwijsmensen hebben dikwijls geen tijd om zelf de antwoorden te gaan zoeken. De auteurs zetten in dit boek de resultaten van tientallen jaren onderwijsresearch om in heldere conclusies en actiestappen. Zij richten zich daarbij op de didactische aanpak van de leraar. Van elk van de besproken didactische strategieën wordt besproken wat de essentie ervan is en welke aandachtspunten van belang zijn voor het goed toepassen in de praktijk.
Er blijken 9 soorten didactische aanpak te zijn die het leren van de leerling op hoger niveau brengen. Van elk van deze negen didactische strategieën wordt uitgelegd: - wat de essentie ervan is - welke principes belangrijk zijn voor het goed toepassen van de aanpak - met voorbeelden uit de praktijk - schema's, indelingen, stappenplannen en andere hulpmiddelen om mensen uit het onderwijs te helpen de didactische strategieën direct toe te passen.