In de opleiding bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool wordt sterk ingezet op leer en zorgcoaching. Het zijn twee belangrijke componenten van de doorstroombegeleiding. Leercoaching definiëren we als de begeleiding van studenten bij het verwerven van algemene en specifieke leervaardigheden. Onder de noemer van leercoaching worden op verschillende momenten in het leertraject van de student en voor diverse doeleinden intakegesprekken, screenings, instapcursussen, remedieersessies, coaching- en feedbackgesprekken georganiseerd. Zorgcoaching ondersteunt en begeleidt doelgroepstudenten en studenten wiens studietraject wordt bemoeilijkt door specifieke zorgen. In dit artikel bespreken we het algemene concept van de leer en zorgcoaching. Exemplarisch voor het concept is het systeem van studievoortgangbewaking dat ingevoerd werd in het academiejaar 2009-2010. We beschrijven in deze bijdrage het ontstaan van het studievoortgangsysteem, de begeleidingsaanpak, de begeleidingsmogelijkheden en de overeenkomst tussen de student en de opleiding. We maken door middel van een praktijkvoorbeeld het studievoortgangsysteem aanschouwelijk. We ronden af met de resultaten en met een conclusie.