Een steeds grotere en meer heterogene groep studenten begint aan de Lerarenopleiding Lager Onderwijs van de Karel de Grote Hogeschool. Vooral de verschillen in voorkennis en leervaardigheden van de studenten vallen op. In 2008 startte het project Onderwijs, waarmee we inspelen op deze verschillen. We zetten sterk in op oriëntatie, differentiatie en individuele keuze van de studenten. Dat levert op. De slaagkansen voor basisvakken stijgen en het studierendement in het eerste jaar volgt dezelfde trend. De nieuwe leertrajectbegeleiding is een kers op de taart van het ontwikkelingsproject 'Onderwijs op maat'. In september 2011 gingen de studenten van het eerste jaar voor het eerst aan de slag met een 'Groeiboek'. Dat kwam in de plaats van de cursusachtige gids bij de leertrajectbegeleiding die tot dan toe elk jaar werd bijgestuurd. Het nieuwe werkboek markeert de overstap van een leertrajectbegeleiding die op competenties is gericht naar een begeleiding vanuit talenten van de student als persoon, lerende en beginnend professioneel leraar. In deze bijdrage schetsen we de veranderingen in de opleiding sinds het project startte in 2008.