Het opleidingsonderdeel Frans maakt al vele jaren deel uit van het curriculum leraar lager onderwijs in Vlaanderen. Hiermee spelen de lerarenopleidingen in op een feitelijke situatie in de basisscholen. Een facultatief aanbod van onderwijs Frans in het lager onderwijs werd immers reeds wettelijk mogelijk in 1963. Nagenoeg alle Vlaamse scholen (i.c. 95%) zorgden vervolgens voor dit aanbod en lerarenopleidingen pasten hun curriculum aan bij deze werkelijkheid. Het aanbod van lessen Frans in het vijfde en het zesde leerjaar van het lager onderwijs (waarnaar we verwijzen als ‘derde graad’ - groep 7 en 8 in Nederland) bleef facultatief tot 2004. Pas toen werd Frans als leergebied in het kerncurriculum lager onderwijs opgenomen en dienden de eindtermen verplicht gerealiseerd te worden. In Vlaanderen staat de leerkracht lager onderwijs in voor het onderwijs Frans en rust de verantwoordelijkheid om de eindtermen te realiseren grotendeels op zijn schouders. In dit artikel focussen we op de leraren in opleiding. Hoe kijken student-leraren naar hun toekomstige onderwijsopdracht Frans? In welke mate voelen zij zich bekwaam om een kwalitatief goed onderwijs Frans te verzorgen en welke factoren hebben een invloed op dit gevoel? Dit moet lerarenopleiders in staat stellen een beter zicht te krijgen op het bekwaamheidsgevoel van student-leraren en op de elementen waarop zij tijdens de opleiding kunnen inspelen.