In dit artikel worden praktijkervaringen van studenten en lerarenopleiders met actieonderzoek beschreven. Op basis daarvan zijn een aantal aandachtspunten geïdentificeerd die een rol zouden kunnen spelen bij het realiseren van dat onderzoek in de initiële opleiding. De studie betreft studenten en lerarenopleiders binnen drie Nederlandse opleidingen die actieonderzoek zien als middel tot professionalisering. De vier geïdentificeerde aandachtspunten zijn: de koppeling tussen actieonderzoek en de inhoudelijke kernkwalificaties van het beroep; het verschil tussen actieonderzoek door aanstaande docenten in de initiële opleiding en actieonderzoek door ervaren docenten in de werksituatie; de heterogene ervaringen en percepties van studenten ten aanzien van onderzoek en de inbedding van onderzoeksmatig handelen in het studieprogramma. We concluderen dat actieonderzoek vanuit verschillende perspectieven aan de orde gesteld zou moeten worden: als een beroepshouding; als een geheel van vaardigheden, nodig om de verbinding tussen het weten dat en weten waarom tot stand te brengen en als praktijkverbetering via gesystematiseerde ontwikkeling van praktijkkennis.