De Leer- en Motivatievragenlijst (LEMO) is een instrument dat in het kader van screenings- en begeleidingsinitiatieven kan gebruikt worden om verschillen in leer- en motivatiekenmerken bij startende studenten in kaart te brengen. Studenten die de LEMO invullen, ontvangen een individueel feedbackrapport. Hoe studenten met dit rapport omgaan, bepaalt in grote mate effect dat van een dergelijk instrument kan verwacht worden. Het is tevens mogelijk dat de manier waarop studenten het feedbackrapport percipiëren, samenhangt met hun leer- en motivatiekenmerken of hun veranderingsbehoeften. Het antwoord op deze vragen werd nagegaan in een studie bij eerstejaarsstudenten in de lerarenopleiding die de LEMO invulden in het kader van leertrajectbegeleiding. Resultaten tonen aan dat studenten met verschillende leer- en motivatiekenmerken andere veranderingsbehoeften hebben. Hoe studenten met het feedbackrapport omgaan hangt samen met zowel hun leer- en motivatiekenmerken als hun veranderingsbehoeften. Het feedbackrapport lijkt dan ook een geschikt instrument voor een specifieke groep van studenten, terwijl het voor andere studenten weinig meerwaarde lijkt op te leveren.